Köpvillkor
Vi på KaffeochTe.se informerar härmed att när Du som konsument (nedan kallad kund) handlar via internet, gäller Konsumentköplagen (1990:932), lagen (2005:59) om distans- och hemförsäljningsavtal (Distansavtalslagen), dataskyddsförordningen (GDPR) samt lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (Lag om e-handel). Genom att beställa på KaffeochTe.se accepterar kunden dessa villkor.
Företagsinformation
Vi som tillhandahåller sajten www.kaffeochte.se är Novodesign AB, org. nr 556790-1235, Östra Myrskären 18, 746 91 Bålsta, Sverige. info@kaffeochte.se, tel 08-40020960. Novodesign AB ansvarar för allting som är kundrelaterat så som information, support, personuppgifter enligt PUL, transaktioner för betalningar samt återbetalningar.
Köp och avtal
För att handla hos KaffeochTe.se måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och adress registreras i vårt kundregister.
Priser och information
Alla våra priser är i svenska kronor inklusive moms. Frakt enligt nedan tillkommer. Priserna uppdateras löpande och skall alltid vara aktuella. Vi reserverar oss för felaktig information på grund av tekniska eller mänskliga fel. Vi strävar alltid efter att publicera den senaste och mest tillförlitliga informationen i vår e-handel. Vid uppenbara felaktigheter i vår information, t ex avseende priser eller kvantiteter, förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har du alltid rätt att avboka din beställning.
Marknadsföring
Du som kund får direktmarknadsföring. Om du inte önskar att få dessa kan du enkelt avregistrera dig via länk som finns bifogat i mail. Vi reserverar oss mot felskrivningar i nyhetsbrev.
Betalning
I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.
Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
För frågor angående betalning vänligen kontakta Walley:
https://www.walley.se/kundservice/
Telefon 010 – 161 01 00
hello@walley.se
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
Faktura
I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. Faktura innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
Konto
I samarbete med Walley erbjuder vi delbetalning via konto. Konto innebär att alla dina köp under en månad samlas på en faktura, som skickas månaden efter dina köp. Du får hem dina varor innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
Frakt
Order över 599 SEK är fraktfri. Vid order under 600 SEK tillkommer en fraktavgift på 59 SEK. Vi skickar varorna med DHL vanligtvis efter 1-4 vardagar (med reservation för helgdagar samt vid hög belastning). Från dess att varorna lämnat vårt lager tar det ytterligare 1-3 arbetsdagar innan paketet kommer fram till din DHL Service Point. Vi skickar till den DHL Service Point som är närmast, önskar du ändra Service Point så skriv en notering om detta i samband med beställning. Vid byte av Service Point efter att paketet har skickats tillkommer en kostnad på 300 SEK. Ovan fraktvillkor gäller för Sverige. För övriga länder kontakta oss för mer information.
Leverans
En orderbekräftelse skickas automatiskt efter beställning till din e-postadress. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar. Om en vara är tillfälligt slut har du naturligtvis rätt att häva köpet eller välja senare leverans. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.
Avisering
När paketet har anlänt till ditt utlämningsställe får du ett sms till det mobilnummer som du har angett. Du har 14 dagar på dig att hämta paketet innan det skickas i retur till oss. Giltig legitimation krävs vid uthämtning av paketet. I appen Mina Paket följer du enkelt dina paket från oss.
Ej uthämtat paket
För paket som inte hämtas ut debiteras du 300 SEK i expeditionsavgift för returfrakt och hanteringskostnader. Det är på köparens ansvar att tillse att de kontaktuppgifter som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekta. Önskas leverans på nytt tillkommer 59 SEK i fraktkostnad, i annat fall blir du debiterad för livsmedlet som vi kasserar. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Transportskada
Du som paketmottagare måste kontrollera om det finns synliga skador på paketet vid utlämningen. Misstänks skador på varan skall paketet öppnas tillsammans med ombudet. Därefter telefonanmäler ombudet skada/förlust till DHL. Dold skada som inte syns vid utlämnandet skall anmälas till oss så snart som möjligt, dock senast tre dagar efter uthämtningsdag. En för sen reklamation kan innebära att du inte erhåller ersättning.
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Enligt den lagen gäller också att varan skall kunna återlämnas i oförändrat skick. Återsändande av produkt sker, med hänvisning till Distansavtalslagen, på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Väljer du att utnyttja din ångerrätt betalar vi tillbaka varuvärdet. Kostnaden för returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Vi tillämpar en fast returfrakt på 69 SEK för små paket och 159 SEK för stora paket. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att vi mottagit returnerad produkt.
Observera att ångerrätten dock inte gäller vid köp av livsmedel. Ångerrätten gäller ej heller vid köp av presentkort, varor med nedsatt pris/rea eller beställningsvaror som beställs/anpassats enbart för dig. Kontakta alltid oss på mail info@kaffeochte.se innan du skickar tillbaka dina varor för mer information om hur du ska göra och för att undvika missförstånd. Returpaket som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.
Om du har handlat på KaffeochTe.se och ovanstående punkter ej uppfylls, godkänns inte din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden. Tänk på att du själv är ansvarig om produkten försämras under returfrakten, se därför till att paketera den väl.
Reklamation
Vi garanterar att våra ätbara produkter är färska, och att våra övriga produkter håller den standard som kan förväntas för motsvarande pris. Samtliga produkter kontrolleras innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpidierad skall detta anmälas till KaffeochTe.se snarast via e-post info@kaffeochte.se. I enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Tänk på att beskrivningar av smaker delvis är subjektiva. Reklamationsrätten täcks inte i det fall en smak inte skulle motsvara dina personliga preferenser och förväntningar. När du beställer en ny sort kan det därför vara klokt att prova en mindre mängd först. Tänk även på att te och kaffe är en jordbruksprodukt och att smaken kan variera från skörd till skörd även på samma sort. Likväl finns det många producenter/leverantörer av te och kaffe, och liknande varor kan smaka annorlunda hos en annan leverantör. Om du inte är nöjd med den vara/smak som du köpt hos oss är du dock välkommen att kontakta oss ändå så kan vi säkert rekommendera en annan smak som passar dig bättre.
Vid eventuell tvist förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vid tvist kan du gå vidare med ditt klagomål på EUs gemensamma sida för tvistlösning som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna reklamationsnämnden.
Personuppgifter
I samband med att du beställer varor hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter för att hantera beställningar och för att ge dig en så bra service som möjligt. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och du har rätt att få tillgång till de uppgifter som vi har registrerat på dig samt få felaktiga uppgifter rättade. Om du inte längre vill kvarstå i vårt kundregister kan du begära borttagning. Informationen du lämnar om dig själv används av KaffeochTe.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.
Force Majeure
KaffeochTe.se – Novodesign AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.