Köpvillkor
Vi på KaffeochTe.se informerar härmed att när Du som konsument (nedan kallad kund) handlar via internet, gäller Konsumentköplagen (1990:932), lagen (2005:59) om distans- och hemförsäljningsavtal (Distansavtalslagen), dataskyddsförordningen (GDPR) samt lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (Lag om e-handel). Genom att beställa på KaffeochTe.se accepterar kunden dessa villkor.
Företagsinformation
Vi som tillhandahåller sajten www.kaffeochte.se är Novodesign AB, org. nr 556790-1235, Östra Myrskären 18, 746 91 Bålsta, Sverige. info@kaffeochte.se, tel 08-40020960. Novodesign AB ansvarar för allting som är kundrelaterat så som information, support, personuppgifter enligt PUL, transaktioner för betalningar samt återbetalningar.
Köp och avtal
För att handla hos KaffeochTe.se måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och adress registreras i vårt kundregister. Vi strävar alltid efter att publicera den senaste och mest tillförlitliga informationen i vår e-handel. Vid uppenbara felaktigheter i vår information, t ex avseende priser eller kvantiteter, förbehåller vi oss rätten att korrigera dessa i efterhand. Om du inte accepterar korrigeringen har du alltid rätt att avboka din beställning.
Priser
Alla våra priser är i svenska kronor inklusive moms. Frakt enligt nedan tillkommer. Priserna uppdateras löpande och skall alltid vara aktuella. Vi reserverar oss för felaktig information på grund av tekniska eller mänskliga fel.
Betalning
Vi använder Collector Bank Checkout för säkra och smidiga betalningar och du kan välja mellan följande betalningssätt:
- Faktura 14 dagar – Fakturan skickas till din e-post från Collector Bank. En fakturaavgift om 29 SEK tillkommer.
- Delbetalning – Delbetala vid köp över 1000 SEK.
- Konto – Samla dina köp. Avi skickas via post en gång per månad.
- Kort – Direktbetalning med kort. Vi accepterar Visa och MasterCard.
- Bankbetalning – Betalningen görs direkt från ditt bankkonto med Mobilt BankID.
Genom att klicka på ”Slutför köp” accepterar du våra köpvillkor. Du godkänner även Collector Banks allmänna villkor och att dina uppgifter behandlas i enlighet med Collector Banks villkor för behandling av personuppgifter.
Faktura
När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. En fakturaavgift om 29 SEK tillkommer. Fakturan förfaller inom 14 dagar och du kan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller att delbetala fakturan. För att delbetala så måste du minst betala det lägsta belopp som finns angivet på fakturan. Du kan endast beställa till din folkbokföringsadress när du väljer faktura och du måste vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall vilket innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras förseningsavgift samt dröjsmålsränta.
I samband med att paketet skickas så skickas fakturan från Collector Bank via e-post till angiven e-postadress. Om du inte hittar din faktura i inkorgen, kolla i skräpposten. Om du har obetalda fakturor hittar du dessa på Mina sidor eller i Collector Bank appen. Vid frågor om faktura vänligen kontakta Collector Bank AB:
Telefon 010-1610100
contactcenter@collectorbank.se.
https://www.collector.se/kundservice/handlat-pa-faktura/
Tips!
Logga in på minasidor.collector.se eller i Collector Banks app för att smidigt betala fakturan. Där får du även en översikt av dina köp och fakturor. Ladda ner appen ”Collector Bank” i App Store eller Google Play.
Delbetalning
Vid köp över 1000 SEK kan du välja att delbetala ditt köp. När du väljer att delbetala ditt köp på 3 månader tillkommer 0% kreditränta, uppläggningsavgift 95 SEK och aviseringsavgift 29 SEK per månad. Effektiv årsränta blir 135,31% vid en skuld på 1 250 SEK som återbetalas på 3 månader. Totalt återbetalningsbelopp blir då 1 432 SEK (541 SEK första månaden och sedan 446 SEK per månad).
Konto
Konto innebär att du får hem via post en samlingsfaktura i slutet av månaden. På den hittar du den senaste månadens samtliga köp från en och samma handlare.
Kortbetalning
Direktbetala via kort. Accepterade kort är Visa och MasterCard. KaffeochTe.se kommer aldrig i kontakt med dina kortuppgifter, all information skickas krypterad till din bank.
Bankbetalning
Betalningen görs direkt från ditt bankkonto. Genom att logga in med Mobilt BankID godkänner du att dina bankkontouppgifter hämtas av Trustly som även initierar betalningen. Inga uppgifter sparas hos Trustly.
Frakt
Order över 300 SEK är fraktfri. Vid order under 301 SEK tillkommer en fraktavgift på 49 SEK. Vi skickar varorna med DHL vanligtvis efter 1-4 vardagar (med reservation för helgdagar samt vid hög belastning). Från dess att varorna lämnat vårt lager tar det ytterligare 1-3 arbetsdagar innan paketet kommer fram till din DHL Service Point. Vi skickar till den DHL Service Point som är närmast enligt DHL, önskar du ändra Service Point så skriv en notering om detta i samband med beställning. Ovan fraktvillkor gäller för Sverige. För Norden och vissa europeiska länder (kontakta oss för mer information) har vi en fast fraktkostnad på 89 SEK (med undantag för Norge som kostar 200 SEK pga tullhantering) och varorna levereras med DHL Parcel Connect.
Leverans
En orderbekräftelse skickas automatiskt efter beställning till din e-postadress. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar. Har du beställt en vara som för tillfället inte finns i lager får du besked om detta (undantag kan ske vid hög belastning då vi ibland inte har möjlighet att återkoppla). Om en vara är tillfälligt slut har du naturligtvis rätt att häva köpet eller välja senare leverans. Delleverans av order sker endast på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnad för kund.
Avisering
När paketet har anlänt till ditt utlämningsställe får du ett sms till det mobilnummer som du har angett (saknas mobilnummer kommer aviseringen via e-post). Du har 14 dagar på dig att hämta paketet innan det skickas i retur till oss. Giltig legitimation krävs vid uthämtning av paketet. För paket som inte hämtas ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig 200 SEK i expeditionsavgift för returfrakt och hanteringskostnader. Det är på köparens ansvar att tillse att de kontaktuppgifter som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. Önskas leverans på nytt tillkommer 49 SEK i fraktkostnad, i annat fall blir du debiterad för varorna/livsmedlet som vi kasserar. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
Transportskada
Du som paketmottagare måste kontrollera om det finns synliga skador på paketet vid utlämningen. Misstänks skador på varan skall paketet öppnas tillsammans med ombudet. Därefter telefonanmäler ombudet skada/förlust till DHL. Dold skada som inte syns vid utlämnandet skall anmälas till oss så snart som möjligt, dock senast tre dagar efter uthämtningsdag. En för sen reklamation kan innebära att du inte erhåller ersättning.
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Enligt den lagen gäller också att varan skall kunna återlämnas i oförändrat skick. Återsändande av produkt sker, med hänvisning till Distansavtalslagen, på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Väljer du att utnyttja din ångerrätt betalar vi tillbaka varuvärdet. Kostnaden för returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Vi tillämpar en fast returfrakt på 59 SEK för små paket och 150 SEK för stora paket. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att vi mottagit returnerad produkt.
Observera att ångerrätten dock inte gäller vid köp av livsmedel. Ångerrätten gäller ej heller vid köp av presentkort, varor med nedsatt pris/rea eller beställningsvaror som beställs/anpassats enbart för dig. Kontakta alltid oss på mail info@kaffeochte.se innan du skickar tillbaka dina varor för mer information om hur du ska göra och för att undvika missförstånd. Returpaket som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.
Om du har handlat på KaffeochTe.se och ovanstående punkter ej uppfylls, godkänns inte din retur och varan returneras tillbaka till dig samtidigt som du debiteras för fraktkostnaden. Tänk på att du själv är ansvarig om produkten försämras under returfrakten, se därför till att paketera den väl.
Reklamation
Vi garanterar att våra ätbara produkter är färska, och att våra övriga produkter håller den standard som kan förväntas för motsvarande pris. Samtliga produkter kontrolleras innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpidierad skall detta anmälas till KaffeochTe.se snarast via e-post info@kaffeochte.se. I enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Tänk på att beskrivningar av smaker delvis är subjektiva. Reklamationsrätten täcks inte i det fall en smak inte skulle motsvara dina personliga preferenser och förväntningar. När du beställer en ny sort kan det därför vara klokt att prova en mindre mängd först. Tänk även på att te och kaffe är en jordbruksprodukt och att smaken kan variera från skörd till skörd även på samma sort. Likväl finns det många producenter/leverantörer av te och kaffe, och liknande varor kan smaka annorlunda hos en annan leverantör. Om du inte är nöjd med den vara/smak som du köpt hos oss är du dock välkommen att kontakta oss ändå så kan vi säkert rekommendera en annan smak som passar dig bättre.
Vid eventuell tvist förbinder vi oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Vid tvist kan du gå vidare med ditt klagomål på EUs gemensamma sida för tvistlösning som prövar tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Vid en nationell tvist hänvisar vi i första hand till Allmänna reklamationsnämnden.
Personuppgifter
I samband med att du beställer varor hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina personuppgifter för att hantera beställningar och för att ge dig en så bra service som möjligt. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) och du har rätt att få tillgång till de uppgifter som vi har registrerat på dig samt få felaktiga uppgifter rättade. Om du inte längre vill kvarstå i vårt kundregister kan du begära borttagning. Informationen du lämnar om dig själv används av KaffeochTe.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.
Force Majeure
KaffeochTe.se – Novodesign AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.